Rullskidor och tester

I helgen kom jag äntligen igång lite bättre med träningen igen. En envis förkylning med halsont efter Vätternrundan gjorde vilan betydligt längre än jag hade velat efter loppet. Men efter ett lätt pass förra veckan kände jag mig redo att sätta igång igen när helgen närmade sig.

Lördagen fick det bli ett lugnt rullskidpass där jag faktiskt fick sällskap. Och efter en del vinglande så verkade jag få ganska bra koll på både utrustning och mig själv. Jag tyckte till och med att det var roligt.

Sedan hanns det även med ett simpass på 45 minuter i simhallen innan de stängde för säsongen. Vi måste ju i alla fall ha kört ett simpass innan det är dags för Vansbro på lördag. Men ute är det ju så kallt så inne kändes som ett bättre val..

På söndagen var det sedan dags för lite tester, både löpning, stakning, bålstyrka och rörlighet testades. Tangerade rekordet både på stakningen och bålstyrkan vilket kändes grymt bra. Sedan hade jag förbättrat rörligheten i höften också, ett måste för att hålla mig skadefri så kändes också riktigt bra.

Löpningen kändes inte riktigt lika bra och pulsen hade svårt att gå ned mellan intervallerna. Dock kändes det inte fullt rättvist med testerna eftersom resterna av förkylningen fanns kvar i kroppen. Men sedan har jag sprungit alldeles för lite också.

Men snart är det semester och då skall det bli ändring på det. Fullt fokus på löpning och rullskidor blir det då!

Kvällens rullskidåkning var verkligen fantastisk. Så härligt med sommartid och ljusa kvällar som går att utnyttja till träningen. Säsongens första kvällspass på rullskidorna och nu hoppas jag på fler härliga pass. I år skall jag verkligen hålla i med rullskidorna hela sommarsäsongen. Jag vet ju hur mycket det ger till det väl är dags att få stå på snö igen!

Något som förstörde passet en aningen på slutet var när ena stavspetsen lossnade. Inte så lätt att få stakfäste då. Så lite balansövning sista kilometern med endast benen som hjälp, diagonalåkning utan stavar är faktiskt ganska bra träning!