Hälsosamt och stärkande i fjällen

Eftersom jag inte uppdaterar här så ofta längre måste jag ju börja i rätt ände, med förra helgen som spenderades i fjällen.Vi hade tagit ledigt på fredagen, eftersom vi båda hade en varsin semesterdag som ändå måste tas ut innan sista mars. Vad passar då inte bättre än att köra en långhelg som återhämtning några dagar efter Vasaloppet.

Och nog var det en helg för återhämtning allt, riktigt härligt väder. 15 grader kallt om nätterna så längdspåren var hårda och fina, klarblå himmel och så när som lite blåst på fredagen var det nästintill vindstilla hela helgen.

Så på fredagen blev det en lugn längdskidtur för att få igång kroppen igen efter Vasaloppet. Kändes lite i en del muskelfästen att de var trötta men kroppen kändes ändå förvånansvärt pigg, och fjälluften och solskenet kan ju inte göra oss annat än nöjda!

Han även med en till kortare längdtur på kvällen, allt för att utnyttja dagens sista solstrålar. En god middag och en god natts sömn på det och vi var redo att möta ännu en dag i vårt soliga Tänndalen och Fjällnäs.

Denna dag stod utförsåkning på schemat, och Jon följde efter en del påtryckningar med och hyrde skidor för att kunna åka. Roligast var att han efter några åk faktiskt tyckte det var riktigt roligt. Om det berodde på de fina backarna, det fina vädret eller att det faktiskt var roligt att åka utför låter jag vara osagt…;)

Men han fick till fina svängar efter ett tag och började även trycka på med lite mer fart ju längre dagen gick.

Trots en heldag i backen var vi inte riktigt nöjda, så vi passade på att åka upp till skidspåren här hemma och ta ett par varv på femman. Kanonfina spår och otroligt vackert när solen gick ned bakom fjälltopparna!

På söndagen blev det återigen ett längdskidpass innan vi rullade hemåt. Återhämtningshelgen efter Vasaloppet bestod därför av fyra längdskidpass och en dag i slalombacken. Sämre återhämtning kan man helt klart ha!

Dock har jag känt av halsen under veckan så inte blivit så mycket tränat, mycket beroende på att vi haft en hel del annat att fixa med under veckan också. Men mars månad är en återhämtningsmånad efter Vasaloppet och det nya skidåret får börja på riktigt den första april!

För det blev ju så att jag nu är anmäld till både Tjejvasan och Vasaloppet även 2017. Bara att sätta igång och träna och hoppas på mer fritid än övertid i år!